תרופות הן לא הפתרון היחיד: טיפולי רפואה סינית לכאב כרוני

מהם כאבים כרוניים וכיצד טיפול משלים יכול להקל

כאבים כרוניים הם כאבים שלא נעלמים אחרי פרק זמן מוגבל, אלא באים והולכים, בתדירות ובעוצמות משתנות. בתקופות שבהן הכאב בשיאו איכות החיים נפגעת – זה משפיע על השינה בלילה, על התנועה ועל ההרגשה הכללית.
מניסיוני, נטילת תרופות לשיכוך הכאב ולטיפול בדלקת מקומית היא לא הפתרון היחידי. מטופלים שמתחילים סדרה של טיפולים בקליניקה, מדווחים על הטבה מטיפול לטיפול, על שיפור בטווחי תנועה וירידה ברמת הכאב. התוצאה המבורכת היא שיפור באיכות חייהם משתפרת. הכאב כבר פחות ופחות "מנהל" אותם.
התהליך אמנם דורש התמדה ומעורבות של המטופל: שינוי באורח החיים, התנהלות יומיומית אחרת והקשבה לגוף, אך ההשקעה משתלמת.
הנה סיפור מקרה מהקליניקה שלי, שמדגים את העבודה המשותפת של מטפלת ומטופלת בבעיית כאב, בדרך להקלה המבוקשת.

סדרת הטיפולים שהעלימה את כאבי מפרק האגן

אל חדר הטיפולים שלי נכנסה יום אחד אישה בשנות ה 70 לחייה, כשהיא צולעת.
היא סיפרה שכבר כמה חודשים היא סובלת מכאבים חזקים במפרק האגן הימני, ושכבר קיבלה טיפול תרופתי – אך ללא הועיל. אפשר היה לראות במבטה שקשה לה, ושהכאב ממש פוגע לה באיכות החיים ובמצב הרוח.
לאחר תשאול איבחנתי איפה בדיוק עובר הכאב, אילו מרידיאנים (מסלולי אנרגיה) מעורבים ומה רמת הכאב.
בחרתי בטיפול משולב של דיקור סיני וטווינא וסיימתי בהדבקת טייפים לכאב (קינזיוטייפ).
סיכמנו על סדרת טיפולים שבמהלכה שני מפגשים בשבוע.
כבר לאחר הטיפול הראשון המטופלת דיווחה על שיפור גדול ברמת הכאב.
המשכתי עם עוד מספר בודד של טיפולים לכאב באגן, ששיפרו מאד את המצב. בשלב השני, התפננו לטפל בנזקים הנלווים לתקופת הצליעה – בעקבות בעיות היציבה והעומס המתמשך שנוצר על הרגל בתקופת הכאב, הופיעו כאבים נוספים גם בברך ובקרסול רגל ימין. המשכנו עם עוד מספר טיפולים, שבסופם מצבה הכללי השתפר פלאים: הפחתה של הכאב מטיפול לטיפול, עד היעלמותו. ככל שהתקדמה הסדרה, אותה אשה שבה לחייך, הניצוץ בעיניה ניצת מחדש והיא חזרה ללכת ישר.
כל זה לא היה קורה בלי ההתמדה ושיתוף הפעולה של אותה מטופלת והאמון שלה ביכולות הטיפול, בניסיון ובגישה שלי.

תרופות מרשם – לא הברירה היחידה

חשוב לציין, שאני לא מתנגדת לטיפול רפואי בכאב. אולם לא תמיד תרופות מרשם הן הפתרון האפשרי היחיד, וגם כאשר משתמשים בהן לא חייבים להסתפק בהטבה המסוימת שהן מאפשרות.
לטיפול שלם ונכון בכאב, אפשר במקביל לבחור בגישות טיפול נוספות שישלימו את הטיפול של תרופות המרשם ויתנו מענה רחב לבעיה.
שיטות נוספות לטיפול בכאב כוללות טיפולים פארא-רפואיים, כגון פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד, טיפולי רפואה משלימה, תרופות טבעיות לטיפול בכאב ודלקת, וגם שינויים באורח החיים כמו תזונה נכונה, מנוחה מספקת ופעילות גופנית מתאימה. כל אלו יסייעו לגוף לחזור לעצמו, במידת האפשר ובהתאם לחומרת הבעיה.
כמו שאחת לכמה זמן אנחנו חייבים לטפל ברכב שלנו, לטיפול שגרה או בהתאם לנורית אזהרה שכבר נדלקה, וברור לנו שאם לא נעשה זאת לא נוכל להתנייד ממקום למקום – כך עלינו לדאוג גם לגוף שלנו. רק אם נשכיל לטפח אותו, להקשיב לו כשמשהו משתבש ולתת לו את מה שהוא צריך – איכות חיינו תשתפר.