מה זה סינוסיטיס ואיך הרפואה הסינית יכולה לעזור
דלקת סינוסים מתבטאת גם בכאבי ראש

מה זה סינוסיטיס ואיך הרפואה הסינית יכולה לעזור

סינוסיטיס זה לא "סתם נזלת"...

להתמודד עם נזלת קלה בחורף – זה לא נעים. להעביר את היום עם גודש באף שרק הולך ומתגבר, לחצים באוזניים וכאבי ראש שמפריעים לתפקוד – זו כבר פגיעה אמיתית באיכות החיים. אני יודעת את זה מניסיוני, כי בעבר גם אני סבלתי מסינוסיטיס. פעם או פעמיים בשנה הייתי חווה התקפים חריפים של דלקת סינוסים, כולל הגודש המטריד באף ושלל הסימפטומים הנילווים, ולמשך מספר ימים הייתי מושבתת מכל פעילות.

התופעה הסתיימה אחרי שטיפלתי בעצמי בעזרת כלים של הרפואה הסינית. בשנים האחרונות אני מכירה את הסינוסיטיס רק מהצד השני, כמטפלת שמקלה על תסמינים של אחרים.

אז אם גם אתם סובלים מדלקת סינוסים, בפעם הראשונה או באופן  שחוזר על עצמו ומפריע לשגרת החיים – הפוסט הזה הוא בשבילכם.

קצת על דלקת הסינוסים

סינוסיטיס היא דלקת בריריות של הסינוסים – תעלות פנימיות בגולגולת שלנו, שמתנקזות לאף. התופעה מכונה גם רינוסינוסיטיס, דלקת סינוסים ודלקת גתות האף.

סינוסיטיס עשויה להגרם על ידי אלרגיות, זיהום חיידקי, זיהום נגיפי ואפילו פטריות. דלקת קצרה מתפתחת לא פעם אחרי זיהום נגיפי של נתיבי האויר העליונים (כדוגמת הצטננות רגילה).

דלקת סינוסים יכולה להיות חריפה וקצרה יחסית (היא נחשבת כזו אם היא נמשכת פחות מ-4 שבועות) או ממושכת. סינוסיטיס שאורכת יותר מ-12 שבועות מוגדרת כבר כמחלה כרונית.

גם לאחר החלמה מהדלקת, ישנם אנשים אשר חוזרים לסבול מהתופעה שוב, לעתים אפילו מספר פעמים בשנה.

 

סימפטומים נפוצים בסינוסיטיס

קיימים תסמינים אפשריים שונים לדלקת סינוסים, ולא תמיד כולם מופיעים יחד. כמה מהנפוצים שבהם הם:
– גודש באף, נזלת סמיכה, אף סתום או יובש באף.
– פגיעה בחוש הריח.
– כאבי ראש.
– כבדות ועייפות.
– חום.
– גודש ולחץ באוזניים.
– ריח רע מהפה.

הטיפול הקונבנציונאלי

הטיפול התרופתי המקובל כולל אנטיביוטיקה (במקרה של זיהום חיידקי), שטיפות של מי מלח, טיפות או כדורים כנגד הגודש המצטבר, תרסיסי אף המכילים סטרואידים, סטרואידים בכדורים (אם מדובר במצב כרוני), תרופות אנטיהיסטמניות (אם קיימת נזלת אלרגית), ובמקרים קשים אפילו ניתוח.  

כיצד הרפואה הסינית יכולה לעזור?

על פי גישת הרפואה הסינית – גוף ונפש מחוברים יחדיו. כל מחלה ממנה סובל האדם מהווה מעין תמרור אזהרה לכך שמשהו חייב להשתנות. 
לא פעם אני פוגשת בקליניקה אנשים אשר מגיעים חולים אחרי תקופה של מתח מוגבר, כשברקע אירוע משמעותי שהשפיע עליהם או קושי בהתמודדות מול אתגרי החיים.
כך, לדוגמא, כאשר מגיע אליי מטופל הסובל מסינוסיטיס אתשאל אותו אודות אורח חייו, התזונה שלו, אלרגיות ורגישויות איתן הוא מתמודד, מצבו הבריאותי הכללי, מצבו הריגשי ועוד.

השיטות שאותן אני משלבת לטיפול בסינוסיטיס כוללות דיקור סיני, פורמולות צמחים סיניים מותאמות אישית, שינוי תזונתי ובחינה משותפת של שגרת חייו של המטופל.
על פי הרפואה הסינית, גודש באף מעיד על חסימה אנרגטית ("חסימת צ'י" והצטברות ליחה) במרידיאנים, שהם ערוצי האנרגיה העוברים בגוף, ובאופן ספציפי יותר – במרידיאנים הקשורים לאזורי הפנים והאף. מטרת הטיפול תהיה לפתוח את אותה חסימה ולגרום לגודש ולליחה ש"תקועים" במערות האף להתפנות בקלות רבה יותר מהגוף.

כאשר הבעיה חוזרת על עצמה, חשוב לחזק את הגוף ואת מערכת החיסון וגם להתייחס למצבו הריגשי של המטופל ולתזונה שלו, אשר משפיעים מאוד במקרים כאלה.

מה כדאי לאכול כדי להרגיש טוב יותר?

כאמור, טיפול בסינוסיטיס על פי תורת הרפואה הסינית יכלול לא פעם המלצה לשינויים תזונתיים, שמטרתם לסייע לגוף לסלק את הליחה, להקל על הנשימה ולחזק את מערכת החיסון.
בין היתר מומלץ בתקופה הזו:

– להמנע או לפחות להפחית בכמויות של "שלושת הלבנים": סוכר לבן, קמח לבן וחלב ומוצריו. 

– להמנע ממזונות שנחשבים מגבירי ליחה או מעודדי תהליכים דלקתיים כגון פירות הדר כתומים, אוכל מטוגן ושומני, תירס, בוטנים, חצילים, תפוחי אדמה, חומרים משמרים וצבעי מאכל.

– להקפיד על שתייה מרובה של נוזלים: מים, חליטות צמחים ומרקים.

– להוסיף לתפריט מזונות נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) ועשירים בויטמין סי כגון פירות (שאינם הדרים כתומים) וירקות. בין הפירות המומלצים במיוחד כדאי להזכיר את פירות היער, הקיווי והגויאבה. מבין הירקות, רצוי לחפש את בעלי העלים הירוקים, הפלפלים האדומים והצהובים והירקות הכתומים לסוגיהם (כן, במקרה הזה, הצבע הכתום הוא דווקא סימן חיובי). 

– לשלב בתפריט מאכלים "מייבשי ליחה" כגון שיפון, שיבולת שועל, גריסים, שום, בצל, צנון וקולורבי.

– להעשיר את התפריט בחומצות שומן חיוניות באמצעות רכיבים כמו אגוזים, שקדים, זרעים, שמן זית (או שמן פשתן וזרעי פשתן) ודגים המכילים הרבה אומגה 3.

טיפים ביתיים להקלה בתסמיני סינוסיטיס

מי מלח – בתרסיס או בטיפות, להקלה בנשימה. 

שמנים אתריים – ניתן להשתמש במבער שמנים עם מים (מטפטפים מספר טיפות למבער, להפצה החלל החדר).
אם אין מבער, אפשר להרתיח סיר עם מים חמים, לאחר הרתיחה לכבות את האש, 
 ואז לטפטף פנימה כמה טיפות של שמן אתרי ולשאוף את האדים (בזהירות מהמים החמים ומהסיר הלוהט).
שימו לב: השימוש בשמנים אתריים במקביל לשימוש בסטרואידים אינו מומלץ למעט שמן הרבנסרה).
השמנים המומלצים:

  • אקליפטוס – מתאים לכל הבעיות במערכת הנשימה העליונה. מחטא את מערכת הנשימה ומסייע לפתיחת מעברי האף.
    הסוגים השכיחים הינם:
    גלובולוס – אינו מתאים לילדים.
    ציטרדורה (לימוני) – לילדים גדולים יותר ולמבוגרים.
    רדיאטה – מתאים לתינוקות וילדים.
  • הדס – מכייח ליחה, מרגיע ומקל על קושי נשימתי. מתאים גם לילדים מתחת לגיל 3.
  • סנדלווד – אנטיבקטריאלי, לליחה תקועה וצמיגה. שיעול יבש. מגיל 3 בלבד!
  • רבנסרה – לכל סוגי השיעול, קוצר נשימה, אסטמה. מגיל שלושה חודשים. היחידי שמותר לשימוש במקביל לשימוש בסטרואידים

נטיפוטכלי ידידותי לשימוש שבעזרתו מנקים את מערות האף. הוא מהווה פתרון טבעי עבור הסובלים מבעיות בדרכי הנשימה העליונות, לשימוש בשלב האקוטי וגם כטיפול מניעתי. את הנטיפוט ניתן לרכוש דרך אתר החברה, בבתי המרקחת ובחנויות הטבע.

טיפ הגרב – ממלאים גרב כותנה במלח ים אטלנטי, קושרים, מכניסים למיקרוגל ומחממים בין חצי דקה לדקה. בודקים שהטמפ' נעימה ומניחים על המצח וגשר האף (בשכיבה על הגב או בישיבה, כשהראש נשען מעט אחורה). השיטה מתאימה בעיקר למי שסובל מנזלת שקופה מימית ואף דולף (זהירות במקרים של אף סתום ויובש באף. המלח עלול לייבש עוד יותר ולהחמיר את המצב).

טיפ הגרב - מילוי גרב במלח ים להקלה בתסמיני סינוסיטיס

– מנורת מלח – המנורה עשוי מגביש טבעי של מלח שבתוכו מותקנת נורה. החום אשר מופץ מהמנורה גורם לגביש המלח לפלוט רסס דק של מלח ונתרן. מומלץ להניח בחדר השינה קרוב למיטה.

ספורט – תורם להזרמת חמצן לכל הגוף חיזוק מערכת החיסון שיפור מצב הרוח והפחתת סטרס.

הימנעות מרוח עזה ומיובש – חשיפה לרוחות חזקות ומזג אויר קר מאד עשויה להיות טריגר להתפרצות התקף סינוסיטיס. במקרים אלו חשוב להתלבש בהתאם.
חשיפה ממושכת לאקלים יבש ולמזגנים יכולה לגרום ליובש הריריות ולהוביל לאף סתום וגודש בסינוסים.

פורמולות צמחים סיניים – קיימות פורמולות שונות המיועדות לטיפול בסינוסיטיס ושאר מחלות דרכי הנשימה העליונות. בחירת הפורמולה המתאימה תיעשה על ידי מטפל מוסמך ברפואה סינית.

סינרג'י מסטר בלנד – תערובת שמנים אתריים לטיפול כעזרה ראשונה בין היתר גם מצינון וגודש חריף באף חום כאבי ראש ועוד. את התערובת מערבבים עם שמן נשא ומורחים על המצח מעל הגבות לאורך הסינוסים או בהדפה במבער או לקיחה פנימית לפי הנחיות המטפל. לסינרג'י מסטר בלנד ומוצרים נוספים בחנות – לחצו כאן.

לסיכום

לא חייבים לחכות שהדלקת תעבור! טיפולים ברפואה סינית מביאים לתוצאות מצויינות בטיפול בסינוסיטיס וזיהומים של דרכי הנשימה העליונות.

* כל המידע הרשום לעיל הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מחליף טיפול רפואי בעת הצורך.

 

סינוסיטיס - המלצות וחוויות מטופלים מהקליניקה שלי

הוציאה אותי בעזרת הדיקור בזמן קצר יחסית מסינוסיטיס

אני רוצה להודות לאושרת על זה שבעזרת הדיקור הוציאה אותי בזמן קצר יחסית מסינוסיטיס מאד חמור שהייתי בו ובכך יכולתי להימנע מאנטיביוטיקה בנוסף כאשר נקעתי בצורה רצינית את הרגל, היא פשוט החזירה אותי לעמוד על הרגליים כבר ביום למחרת תודה רבה רויטל… להמלצה המלאה "הוציאה אותי בעזרת הדיקור בזמן קצר יחסית מסינוסיטיס"

סבלתי מכאבי ראש כל שבוע שהתחילו מסינוסיטיס

אושרת היקרה, רציתי להגיד לך המון תודה. בטרם הגעתי אלייך, סבלתי מכאבי ראש כל שבוע כנראה שהתחילו מסינוסיטיס שסרב לעבור. לאחר שהבנתי שהרפואה הקונבנציונלית לא תוציא אותי מהמצב החלטתי לפנות לרפואה סינית וקודם כל , זה פתח לי עולם חדש וצורת חשיבה נוספת על כאבים ומחלות. בנוסף לכך, התחושות שהיו לי מהכאבי ראש פחתו לאחר… להמלצה המלאה "סבלתי מכאבי ראש כל שבוע שהתחילו מסינוסיטיס"

כתיבת תגובה